Tankar mitt i livet

Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

konstigt

Av Tanten - 30 mars 2010 21:44

Visst är det konstigt att man kan må så olika, olika dagar utan att det egentligen är något som förändrats ??


Som i söndags, då kände jag mig så deppig och nere, bara grät. Och idag känns allt bara bra. Det är ju skönt, men konstigt.


En bit i det hela är nog att jag i går bestämde mig för att släppa alla mina rädslor och oro för vad andra ska tycka och tänka om mig. Jag har bestämt mig för det många gånger, men.. den här gången var det som att det riktigt sjönk ner i botten av mig själv. Det kändes verkligen som "nä nu sjutton vill jag inte förstöra mer av mitt liv pga rädsla". Så onödigt!! Nu ska jag kasta mig ut i livet och göra det bästa av det  !


Har bestämt mig för att våga mer, prova mer och ha mer roligt. Det låter väl bra?

Jag har alltid varit så rädd för mycket. Låtit bli att göra en massa saker av rädsla för vad andra ska tycka.

Mycket beroende på det jag skrev i inlägget om att förändras häromdagen.


Jag har också en mamma som alltid varit rädd och orolig för allt. Hon har haft en pessimistisk syn på det mesta. Det kan idag göra mig dels arg.... jag vill inte höra det mer. Men mest ledsen för mammas skull. Tänk att  gå genom livet och alltid vara orolig eller inte kunna tro att något ska bli bra. (men hon har inte haft det så lätt lilla mamma  heller)

Det här vill jag göra uppror mot. -inte mot mamma- hon är världens gulligaste - men jag vill inte låta mig påverkas av pessimismen. Visst är det konstigt vad man blir påverkad av sina föräldrar och vilken "makt" de har över en fast man är vuxen?

Jag vill i allafall bryta det här mönstret nu - både för min egen skull, men framför allt för mina barns skull.


Igår erkände jag också för mig själv att jag är besviken på livet. Jag har aldrig vågat erkänna det. Hela mitt liv har varit fyllt av motgångar och svårigheter. Jag har gång på gång rest mig ur problemen och tagit nya friska tag. Varje gång har jag tänkt att nu, nu ska det bli bra. Och jag har tagit några steg på den nya vägen.... och så är det "någon" som sparkat undan benen på mig igen. Det känns ibland som att det är någon som retas med mig. Det är jobbigt och tar på krafterna.


Det kändes skönt att kunna säga att jag känner mig besviken och trött. (är som att jag kunde slapppna av bättre efter det.)

Ibland har jag kännt att jag inte orkar mer. Men efter att ha tyckt synd om mig själv en stund så har jag tagit nya friska tag.

Jag har i perioder mått så dåligt att jag inte har velat leva längre, men det vill jag ju. Jag hoppas ju att det ska bli bra.

Jag ska göra allt jag kan.


Att tänka på mina barn och barnbarn ger mig lust att leva. De är så härliga. Tänk att de blivit så fantastiska trots det de varit med om. (se inlägget Färändring tar tid-tråkigheter sätter spår)

Efter skilsmässan från barnens far. Fortsatte ju tjafsandet med honom. Barnen mådde dåligt ; det var depressioner, det var självmordsförsök, självskadebeteende,  problem  i skolan (läs och skrivsvårigheter som vi inte fick hjälp med. Jag kämpade med skolan, skolhälsovården BUP mm utan resultat)

Den yngste blev mobbad på skolan.

Det var en FRUKTANSVÄRT jobbig tid!

Jag visste inte hur jag skulle överleva. Det kändes som att jag trampade vatten och knappt hade näsan ovanför vattenytan. Jag visste inte hur jag skulle orka. Samtidigt kunde jag inte visa hur dåligt jag mådde för då mådde barnen ännu sämre. Jag kan  idag inte förstå hur jag kom levande igenom det.

Samtidigt skulle jag jobba (på ett stressigt jobb där jag inte trivdes), försöka få ekonomin att gå ihop och samtidigt sköta all markservice.


Men jag är så tacksam att alla barnen mår så bra idag. Nu får jag ju också chansen att slappna av lite och tänka på mig själv.


Livet- här kommer jag!!!   




 
 
Jeanette

Jeanette

31 mars 2010 00:06

Vad du har kämpat på, hurra för din styrka!! Vet du, jag tror att dina barn,trots svårigheter hemma med sin pappa och allt, ändå har mått (eller mår) rätt ok mycket p.g.a den kärlek du givit dom ( och säkert ger fortfarande):)
Vet själv hur det är med rädslor, jag har ju en STOR rädsla/fobi som heter Emetofobi och det har jag fått efter min pappa,han var verkligen ororlig för ALLT.
Men det är aldrig för sent att bryta mönster....och kärlek övervinner det mesta.
Kram till dig!!

http://www.lejonmamman.bloggplatsen.se

 
camilla

camilla

31 mars 2010 13:12

Du verkar inte ha haft det lätt.
Livet är orättvist men måste det vara SÅ orättvist?
Ha en bra dag och kram på dig!

http://www.cammo69.blogspot.com

 
tanten

tanten

31 mars 2010 21:26

Tack för gulliga kommentarer.
Kram till er:-)

http://tankarmittilivet.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanten - 24 april 2010 19:45


Konstigt! Idag är första gången på hur länge som helst som jag känner mig ensam. Lite så  där vemodig, men absolut inte nere. Jag vill ju vara ensam och uppskattar ensamheten. Den har varit ett behov hos mig länge nu. Säkert beroende på den utmattn...

Av Tanten - 23 april 2010 23:54


Ja så har den här veckan rullat iväg också. Det har varit en hektisk vecka. Har haft saker inbokat varje kväll. Lite för mycket för mig, men nu ska jag ta det lugnt i helgen. Den här veckan har jag varit på en kurs anordnat av arbetsförmedlingen. D...

Av Tanten - 19 april 2010 20:09

Så var det måndag igen. Har haft en härlig helg då jag umgåtts mycket med mina barn och barnbarn. Idag har jag börjat i det nya projektet som arbetsförmedlingen ordnat. Vi får väl se vad det ger. Känner mig inte så hoppfull, men.... man måste ju ho...

Av Tanten - 16 april 2010 19:13


Vaknade i dag och hade sovit hela natten, jag hade ingen huvudvärk och jag skulle "jobba" sista dagen på detta ställe ! Dagen kunde inte börja bättre. Jag kände mig så glad och full av energi att jag satte igång och städade hela lägenheten innan jag ...

Av Tanten - 15 april 2010 21:42


Huvudvärken fortsätter, men har minskat i intensitet. Det är som att ha en kniv som sitter bakom vänster öga, men i morgon är det nog bra. Ikväll har jag varit och kramat på mitt yngsta barnbarn som är sex månader. Hon är så härlig, en riktig li...

Presentation


Med det mesta av livet bakom mig har jag många tankar kring livet som jag gärna vill dela med andra och kanske diskutera.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<<
Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards